Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Alessio Valerio*

ALESSIO VALERIO
Piove di Sacco (Padova) 1831 - 1922
Allievo dell'Accademia di Venezia dal 1852 al 1856, alla fine dei corsi vinse il premio di pittura, ex aequo con T. Cremona, con il saggio: Davide prostrato a terra richiede a Dio che gli doni la vita del figlio avuto da Betsabea. Nel 1860 tornò a Padova dove tenne la cattedra di disegno all’Istituto Tecnico. Fra il 1867 e il 1869 realizzò la sua opera più significativa, il sipario per il teatro Comunale della sua città, dove illustrava L'ingresso delle truppe italiane a Piove di Sacco. Superando la tradizionale iconografia allegorica scelse un impianto compositivo e narrativo prossimo ai modi del Realismo lombardo con un risultato del tutto nuovo nell'Italia settentrionale: l'individuazione veloce dei ritratti, l’uso della bicromia dei fondi mostrano la conoscenza di esempi francesi e del repertorio illustrativo diffuso nel Veneto. Nelle opere di tema religioso preferì un linguaggio più tradizionale (Madonna con il bambino nella chiesa di Rovigno e San Leonardo di Lomonges nella chiesa di Conche nel Piovese), mentre nel paesaggio ricercò effetti studiati dal vero (Inondazione a Piove di Sacco, 1890).
You are here: Home Dictionary of artists Alessio Valerio*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.