Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bagnasco Giuseppe*

BAGNASCO GIUSEPPE
Palermo 1807 - 1882
Avviato all’arte dal padre scultore, frequentò la bottega di G. Patania che lo indirizzò verso modi neoclassici. Continuò gli studi all’Accademia del Nudo con G. Velasco, V. Riolo e V. Villareale. Da Riolo apprese la tecnica dei ‘trasparenti’ per le macchine di fuochi artificiali, ed eseguì quelli per la festa di Santa Rosalia del 1835, del 1836 e dal 1839 al 1852. Sempre a Palermo dipinse i sipari del teatro Carolino (1843), del teatro di Santa Cecilia (1855) e del teatro Garibaldi (1863); si dedicò poi alla decorazione, a tempera e a fresco, dipingendo soggetti mitologici all'interno dei palazzi nobiliari. Dell’importante attività di ritrattista si ricordano, tra gli altri, i ritratti di Salvatore Vigo, di Antonio Scaduti e un Autoritratto (Palermo, Biblioteca Comunale), nei quali seguì le orme di Patania ricorrendo a un cromatismo sobrio e alla costruzione neoclassica della figura. Più accademici sono i dipinti di soggetto religioso, quali L'ultima Cena e L'incontro di Melchisedec e Abramo (Palermo, chiesa del Giusino).
You are here: Home Dictionary of artists Bagnasco Giuseppe*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.