Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bersani Stefano *

BERSANI STEFANO
Melegnano (Milano) 1872 - Lora (Como) 1914
Fu allievo di G. Bertini all'Accademia di Brera, dove si conserva Nei campi, tela che nel 1897 valse all'artista il premio Mylius. Incline dapprima a opere di accentuato verismo come La fattucchiera (esposto a Brera nel 1894) o L'antro, scena di esorcismo (Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna), abbandonò il genere per ariose scene all’aperto. Le sue vedute campestri e montane, presentate dagli anni ’90 alle principali rassegne milanesi e poi, dal 1903, alle biennali di Venezia, sovrapposero più aggiornati spunti divisionisti a una levità pittorica d’ascendenza scapigliata, distinguendosi per la ricerca di luminosi accordi tonali (Il trillo delle allodole, Milano, Galleria d’Arte Moderna). La propensione per le atmosfere serene affiorava anche nell’attività decorativa, come nei pannelli con paesaggi fioriti per Casa Puricelli a Milano. Negli ultimi anni l'artista, che spesso soggiornava a Lora, si volse a immagini dal taglio ampio e solenne, alla J. F. Millet, nei modi di un divisionismo cromaticamente severo (Il tempo non fa giudizio, esposto alla Biennale di Venezia del 1910; Per oggi basta, apparso all’Esposizione Internazionale di Roma nel 1913).
You are here: Home Dictionary of artists Bersani Stefano *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.