Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Danieli Francesco *

DANIELI FRANCESCO
Strigno (Trento) 1852 - Rive d’Arcano (Udine) 1922
Trasferitosi con la famiglia a Verona all’età di dieci anni, intraprese gli studi tecnici e solo dopo i vent’anni si iscrisse all’Accademia Cignaroli, dove seguì i corsi di N. Nani. Nel 1881 esordì a Venezia con I pulcini, Boccioli e Al bosco, dipinti che ne rivelarono l'interesse per i soggetti agresti (Mattino di festa, Verona, Galleria d’Arte Moderna) e il paesaggio, caratterizzati, soprattutto nella fase matura della sua produzione, da atmosfere simboliste (Case sull'acqua, 1898 ca., Trento, Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto). Ospite regolare alle esposizioni della Società di Belle Arti di Verona, partecipò fino al primo decennio del Novecento alle mostre di Genova (1882, La partenza per l'America), Milano (1882, Dal vero), Roma (1885, L'Addio, Il primo tiro) e Firenze (1888, In Carnia). Presente nel 1887 all’Esposizione di Venezia (La via perduta, La Pelarina e Verso sera), espose alle biennali nelle edizioni del 1895 (Riflessi azzurri), del 1899 (Dai campi), del 1901 (Cammina cammina) e del 1905 (Al domani). All’attività pittorica Danieli associò l’impegno nell’ambito dell'Accademia veronese, di cui fu eletto membro nel 1887, e della Società di Belle Arti di Verona.
You are here: Home Dictionary of artists Danieli Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.