Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Dattoli Vincenzo *

DATTOLI VINCENZO
Foggia 1831 - Roma 1899
Studiò a Foggia alla scuola di V. Montagnano e poi all’Accademia di Napoli. Nel 1855 espose alla Mostra Borbonica un Cristo all'orto (premiato) e Piega dal vero; alla successiva edizione presentò San Paolo trionfante dell'idolatria e La preghiera del mattino, insieme a I veneziani assaltano la torre di Vicenza, opera notata dalla critica, che mostrava l'interesse dell’artista per i soggetti medievali. Dal 1857 ottenne il pensionato artistico a Roma e nel 1861 si trasferì a Firenze, frequentando i Macchiaioli ed esponendo alla I Mostra Nazionale un Ludovico Sforza che strappa la bandiera ad un soldato di Alfonso d'Aragona (Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti). L’orientamento a favore dei temi storico¬romantici è confermato dalle opere inviate alle esposizioni di Mlano (1862, 1863, 1864), Torino (1862, 1863), Genova (1863, 1865, 1869), Napoli (1864) e Parma (1870); indirizzo che sarà sostituito dalle scene di genere e di soggetto sociale dopo il trasferimento a Roma nel 1871. Presente alle esposizioni romane fino al 1886, trasse le sue vedute da suggestivi angoli di Villa Borghese come in Un giorno di vacanza (1876, Trieste, Museo Revoltella), dove emergono riferimenti al Naturalismo toscano. Nel 1877 espose a Napoli, fra gli altri, Il Mezzogiorno di Roma e Senza di lui morire; nel 1883 presentò all’Esposizione Nazionale di Roma II popolo che reclama i suoi diritti e I beoni.
You are here: Home Dictionary of artists Dattoli Vincenzo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.