Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Domenichini Girolamo*

DOMENICHINI GIROLAMO
Ferrara 1813 - 1891
Figlio di Gaetano, suo primo maestro alla Scuola d'Arte ferrarese, dal 1832 al 1835 frequentò i corsi di P. Benvenuti, G. Bezzuoli e T. Gazzarrini all'Accademia di Firenze. Dopo due anni trascorsi a Roma, dove fu allievo di V. Camuccini e F. Agricola e dove, nel 1836, ottenne il primo premio all’Accademia di San Luca, rientrò a Ferrara dove insegnò ornato applicato dal 1848 al 1885. Figura di primo piano nella Ferrara di metà Ottocento, fu copista, restauratore e consulente. Nei cicli decorativi (teatro Comunale, 1851; basilica di San Francesco, 1853-1860 ca.), nelle tele sacre (Madonna in trono con S. Vito e S. Agata, 1863, Sabbion-cello San Vittore, Ferrara) e nei soggetti storici (Ugo e Parisina, 1836, Ferrara, Museo dell’Ottocento) si attenne a un lessico rigorosamente cinquecentesco, filtrato attraverso la lezione del Garofalo. Alla Mostra Nazionale di Parma del 1870 presentò alcuni Studi di figura. Attraversò anche la pittura di genere, come prova il tardo Elemosina, presentato nel 1889 alla Mostra di Palazzo dei Diamanti per l'inaugurazione del monumento a Vittorio Emanuele II.
You are here: Home Dictionary of artists Domenichini Girolamo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.