Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Giorgetti Ercole *

GIORGETTI ERCOLE
Firenze 1814 ? - 1887
Dopo aver seguito i corsi di architettura all'Accademia di Belle Arti di Firenze, fu attivo come copista presso le gallerie fiorentine, attratto dai paesaggi olandesi e dalle marine di S. Rosa. Nel 1833 espose all’Accademia un Interno di chiesa, a cui seguirono nel 1834 quattro vedute di paese e quindi una Veduta dell'isola di Sant'Elena con la tomba di Napoleone (1836). Nel 1841, insieme ad alcune copie, presentò alla Mostra accademica annuale una Veduta di Pomarance. Nel 1855-1856 si impegnò a copiare paesaggi di N. Poussin, che sarebbero diventati un meditato riferimento per la sua pittura successiva (Paesaggio mitologico, 1860, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti).
You are here: Home Dictionary of artists Giorgetti Ercole *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.