Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Lampugnani Achille*

LAMPUGNANI ACHILLE
Milano 1836 - Novara 1904
Allievo di F. Hayez presso la milanese Accademia di Brera, nel 1859 prese parte alla guerra d’Indipendenza nelle file garibaldine. Tornato agli studi, ottenne riconoscimenti alle esposizioni accademiche del 1861 (Il levita, Un episodio del sacco di Roma), del 1862 (L'adultera) e del 1863 (Dante che consiglia Giotto, presen-tato insieme a Ildegonda). Trasferitosi a Novara, fu attivo come ritrattista (Ritratto di vecchia signora, 1868, Novara, Galleria d’Arte Moderna P. e A. Giannoni) e come pittore di soggetti sacri (San Gaudenzio, Palazzo dell’Arcivescovado; Sant'Agabito, cattedrale). Seppure saltuariamente, inviò alle esposizioni soggetti di genere (La caccia domestica, esposto a Torino nel 1877; Il corredo, esposto alla Permanente di Milano del 1890).
You are here: Home Dictionary of artists Lampugnani Achille*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.