Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Malatesta Narciso *

MALATESTA NARCISO
Venezia 1835 - Sassuolo (Modena) 1896
Figlio di Adeodato, dopo un'iniziale formazione modenese presso l'Accademia Atestina, passò all’Accademia di Firenze. Si dedicò a tele improntate a un verismo di stampo morelliano (La Chiatta o “La malaria”, Modena, coll. della Provincia; Falconiere, esposto a Brera nel 1872, Milano, Galleria d'Arte Moderna), scenografici ritratti (Ritratto dell'architetto Luigi Poletti, Modena, Biblioteca Poletti), soggetti sacri in cui aggiornò la lezione del padre, che talora lo affiancò nella stesura delle opere (Martirio dei Santi Nazario e Celso, parrocchiale di Vignola, Modena). Fu anche particolarmente attivo nel genere della natura morta di reminiscenza secentesca (Frutta e natura morta, 1876, Modena, coll. della Provincia). Partecipò assiduamente alle rassegne modenesi della Società d'Incoraggiamento e, fino al 1889, alle esposizioni di Firenze (1861, Galileo Galilei, Principio e fine), Genova (1864, Frutti, L'agguato), Torino (1865, Episodio della rivoluzione greca del 1821, La famiglia del saltimbanco; 1869, Boccaccio bambino presentato dal padre a Dante Alighieri in casa dei signori Da Polenta; 1870, 1873, 1880), Milano (1866, 1870, 1872, 1874, 1881), Parma (1870, Monsignor Don Celestino, archeologo che esamina una moneta antica, Isabella Orsini che insegna la musica al suo paggio). Fu docente di disegno e di fotografia alla Scuola Militare di Modena per oltre venticinque anni.
You are here: Home Dictionary of artists Malatesta Narciso *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.