Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Milesi Alessandro *

MILESI ALESSANDRO
Venezia 1856 - 1945
Di famiglia bergamasca, frequentò con merito l'Accademia di Venezia dal 1869 al 1873. II suo primo dipinto noto è del 1872 (L'ingresso del piovan, coll. privata). Aveva frattanto ottenuto amicizia e protezione da N. Nani, che dal 1873 lo accolse nel proprio studio a Verona. Rientrato a Venezia nel 1876, si dedicò principalmente al ritratto, mettendo a frutto gli insegnamenti di Nani e gli studi sulla pittura veneziana del Cinquecento (Autoritratto, coll. privata; Ritratto del padre morente, 1876, Bassano, Museo Civico; Ritratto della madre, 1878, Venezia, Galleria d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro). Nel 1880 strinse amicizia con G. Favretto e un anno dopo esordì all’Esposizione Nazionale di Milano con due opere vicine alle tematiche favrettiane (Nonno offre, Venditrice di zucche). Da allora si specializzò nella pittura aneddotica e di genere, accentuandone gli aspetti veristici (Le infilatrici di perle, esposto a Monaco di Baviera nel 1883; La Sagra, esposto a Venezia nel 1884; Gli orfani del gondoliere, 1895, Venezia, Galleria d'Arte Moderna di Ca' Pesaro). Della fortunata produzione di ritratti, caratterizzata da una pittura vibrante e luminosa (Ritratto di gentiluomo, 1896, Udine, Galleria d'Arte Moderna), comparvero diversi esempi alle biennali di Venezia, dove fu ospitato assiduamente fino agli anni tardi (1899, Ritratto del Maestro L. Perosi; 1905, Giosuè Carducci).
You are here: Home Dictionary of artists Milesi Alessandro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.