Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Morgari Paolo Emilio*

MORGARI PAOLO EMILIO
Torino 1815 - 1882
Allievo del padre Giuseppe, studiò poi all’Accademia Albertina di Torino sotto al guida di G. B. Biscarra e di F. Bertinatti, con il quale in seguito compì un viaggio formativo, attraverso l’Italia. Partecipò sin dal 1842 alle promotrici torinesi con quadri sacri, di genere, di costume. Dipinse ritratti (Ritratto di signora in nero, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna) e quadri di tema contemporaneo; ma soprattutto fu autore di soggetti religiosi e allegorici per chiese e palazzi del Piemonte (Santhià, Varallo, Fossano, Mondovì, Chiusa di Pesio, Graglia). A Torino realizzò gli affreschi della chiesa di San Massimo (1853), il Trionfo della Croce nella cupola della basilica Magistrale dei Santi Maurizio e Lazzaro (1858-1859) e gli affreschi allegorici e mitologici per Palazzo Reale e Palazzo Carignano. Degna di nota è la pala con la Proclamazione del dogma dell’Immacolata Concezione del 1862 (chiesa di Sant’Andrea a Bra). Sposato con la pittrice C. Lomazzi, fu maestro dei figli Luigi e Beatrice (1858-1936): quest’ultima fu ritrattista e autrice di quadri di genere e di nature morte che presentò dal 1877 alla Promotrice di Torino.
You are here: Home Dictionary of artists Morgari Paolo Emilio*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.