Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Olivero Matteo *

OLIVERO MATTEO
Acceglio (Cuneo) 1879 - Saluzzo (Cuneo) 1932
All Accademia Albertina di Torino fu allievo di L. Bistolfi e di G. Grosso. Dopo un avvio da scultore si rivolse alla pittura, esordendo alla Quadriennale torinese del 1902 con Ultime capanne. In contatto con G. Pellizza da Volpedo e con lo scultore M. Rosso, fu legato al divisionismo di G. Segantini, assumendone volentieri anche le tematiche. Presentò alla Biennale di Venezia del 1905 «E maledice il giorno che rimena il servaggio» e Ultimi raggi e a quella del 1907 Dopo la neve il sole. A Torino e a Roma, nel 1905, espose un quadro di figura, Tristezza (1904, Lima, Perù, Museo d'Arte Italiana).
You are here: Home Dictionary of artists Olivero Matteo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.