Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Queriau Luigi*

QUERIAU LUIGI
Napoli 1842 - Messina 1908
Fu avviato all'arte dal padre, Fortunato, mediocre architetto e scenografo. Si accostò agli ambienti culturali napoletani gravitanti intorno a D. Morelli e a F. Palizzi e nel 1862 presentò alla Mostra della Promotrice partenopea un dipinto storico: Sette dolori di Enguerrado di Marigny condotto al supplizio (perduto). Trasferitosi con la famiglia a Messina, frequentò dal 1863 i corsi di nudo diretti da M. Panebianco. Buona parte della sua produzione devozionale, caratterizzata dalle influenze morelliane, venne realizzata nel piccolo centro di San Pier Niceto, nel Messinese, dove si trovano i SS. Cosma e Damiano (1871, chiesa madre), quattro affreschi con Storie di Cristo (1875-1884, chiesa di San Giacomo) e Sant'Antonio abate (1881, per la chiesa omonima). Nel 1872 realizzò il sipario per il teatro Comunale di Caltanissetta (Il Parnaso, perduto) e nel 1878 quello per il teatro Regina Margherita di Agrigento (Esseneto ritorna vincitore dallo stadio di Elea, perduto). Nel 1876 partecipò all’Esposizione di Philadelphia con un quadretto di genere, probabilmente affine al piccolo dipinto con Giovane donna e un cane (1882, coll. privata). Negli ultimi anni intensificò l'attività di insegnante e polemista, unitamente a quella di architetto e di macchinista teatrale. Morì vittima del terremoto di Messina del 1908.
You are here: Home Dictionary of artists Queriau Luigi*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.