Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Sara Carlo*

SARA CARLO
Pavia 1844 -1905
Frequentò la Civica Scuola di Pittura di Pavia, allievo dal 1858 di G. Trecourt. Agli inizi si impegnò in temi di cronaca contemporanea (Un popolano salva un fanciullo dall'affogarsi nelle acque del Ticino, vincitore del concorso Lauzi nel 1866; La politica nei popolo, esposto a Milano nel 1869; L'elemosina al sortire dal tempio, esposto a Genova nel 1871); con un soggetto di storia patria si aggiudicò il premio Frank nel 1870 (Jacopo Bassolaro invita il popolo a conquistare la libertà, Pavia, Museo Civico). Si ispirò alle vicende risorgimentali sulla scorta dell'esperienza personale vissuta durante la III guerra d’indipendenza (Assalto al Monte Croce, Pavia, Museo Civico). In seguito si dedicò al ritratto e al paesaggio (Lancia sul Ticino, esposto a Milano nel 1897).
You are here: Home Dictionary of artists Sara Carlo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.