Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Ugolini Giuseppe *

UGOLINI GIUSEPPE
Reggio nell'Emilia 1826 - San Felice Circeo (Latina) 1897
Allievo di P. Minghetti alla Scuola d’Arte di Reggio, manifestò fin dagli esordi una spiccata vocazione alla ritrattistica (Autoritratto, 1856, Reggio nell’Emilia, Galleria Civica Fontanesi), rintracciabile anche nelle opere decorative (Le Ore, 1857, volta del Teatro Municipale di Reggio). Un suo Ritratto di P. Minghetti (Modena, Istituto Venturi) induce a pensare a un successivo alunnato presso la scuola modenese, durante il quale affrontò anche il genere storico-letterario (Tancredi in atto di battezzare Clorinda, esposto alla Triennale dell'Incoraggiamento di Modena nel 1848-1850). Trasferitosi agli inizi degli anni '60 a Milano, espose a Brera per quasi un ventennio. Passò a Roma dopo il 1880, e fu in stretto contatto con gli ambienti ecclesiastici, pur dovendo affrontare qualche polemica per l’audace taglio verista di alcune sue pale sacre (Sant'Agostino e Santa Monica, chiesa di San Giorgio, Reggio nell'Emilia). Affermatosi poi come uno dei ri-trattisti più in voga sulla scena ufficiale, presentò le sue opere alle mostre romane degli Amatori e Cultori fino al 1893.
You are here: Home Dictionary of artists Ugolini Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.