Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Visconti Angelo *

VISCONTI ANGELO
Siena 1829 - Roma 1861
Dal 1845 studiò presso l’Accademia di Belle Arti di Siena, allievo di F. Nenci e dal 1851 di L. Mussini. Nel 1853 ottenne un premio accademico per Raffaello presentato da Bramante a Giulio II (1854, palazzo Chigi alla Postierla, Siena) e nel 1855 vinse il premio Biringucci con un soggetto storico. Dall’inizio del 1856 si trasferì a Firenze, dove ebbe l’opportunità di copiare la pittura antica e di conoscere i giovani artisti che frequentavano il Caffè Michelangiolo. Nel 1858 eseguì il San Luigi Gonzaga (Livorno, chiesa di Santa Maria del Soccorso), e il Ritratto di Ulisse de Matteis (Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti), ambedue esemplari delle sue ricerche volte a espressioni di forte rigore formale. Giunto a Roma nel novembre di quell’anno, iniziò a frequentare la Scuola del Nudo dell'Accademia di Francia, insieme all'amico A. Cassioli. Lavorava anche al tema di Mario vincitore dei Cimbri per il concorso Ricasoli bandito nel 1859, al quadro del Buon samaritano (poi trasformato in un Cattivo levita) e a Un episodio della strage degli innocenti. Quest'opera, insieme a diversi studi eseguiti nell’ultimo periodo, comparve alla prima Esposizione Nazionale di Firenze pochi mesi dopo la morte dell’artista, avvenuta per annegamento nel Tevere.
You are here: Home Dictionary of artists Visconti Angelo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.