Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Falchetti Giuseppe *

FALCHETTI GIUSEPPE
Caluso (Torino) 1843 - Torino 1918
Fratello di Michele, allievo giovanissimo del conterraneo G. Camino, fu apprezzato pittore di nature morte con trionfi di frutta e composizioni di selvaggina, influenzate dallo studio appassionato dei quadri fiamminghi conservati nella Galleria Sabauda di Torino e connotate da una lucida fedeltà al vero (Prodotti d'autunno, 1865; Cacciagione, 1898, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna). Espose alle mostre della Promotrice torinese dal 1862 al 1913 e fra il 1915 e il 1917 anche a quelle del Circolo degli Artisti, riscuotendo successo e importanti commissioni: nel 1876 ebbe l'incarico del governo di rappresentare i migliori prodotti della viticoltura nazionale. Le sue scenografiche nature morte, ricercate anche all'estero, furono riprodotte in migliaia di cromolitografie. Nei paesaggi, che presentò alle mostre di Torino (1862, Le sponde della Bormida; 1863, Veduta alpestre; 1881, Dintorni d'Ivrea) seguì dapprima il modello romantico del maestro, ma soprattutto quello di M. d’Azeglio. In seguito ammorbidì i chiaroscuri delle opere giovanili in favore di una maggiore armonia d'insieme.
You are here: Home Dictionary of artists Falchetti Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.